top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תfemma.noa

INHALE🌬EXHALE - הנשימה והשפעותיה על המתקיים בגופינו



“Breathing is the first act of life, and the last. Our very life depends on it. Since we cannot live without breathing it is tragically deplorable to contemplate the millions and millions who have never learned to master the art of correct breathing.”

Joseph H. Pilates, pilates - return to life through contrology


מראשית דרכי בעולם התנועה והפילאטיס הסתקרנתי ונמשכתי לדרך הפעולה, החשיבות והמשמעות של מרכיב מרכזי להישרדות האדם - הנשימה.


עם השנים ועם החיים כל אחד מאיתנו מסגל לעצמו דפוס נשימה שונה בהשפעת פרמטרים רבים, בהם מצב רגשי, יציבה, טראומות, הרגלי תנועה מחד ויושבניות מאידך ועוד…

פגשתי מתאמנים, מתאמנות ומטופלות שנתקלו בקשיים כאשר הנחיתי אותם לנשום באופן מסויים והגיבו בהיפרוונטילציה או בלבול ולא התאפשר להם ליישם את ההנחייה.

היו אצלי מטופלות שלאחר טיפול אוסטאופתי במבנים הקשורים לבית החזה או הסרעפת חשו הקלה בכאבים שונים בגוף או שתופעות כגון סחרחורות ועייפות נהיו פחות דומינניטיות.

הסקרנות והעניין האישי וחשיבות הנשימה באוסטאופתיה והפילאטיס, הובילו אותי לכתוב את הבלוג הראשון שלי (אייייייק מרגש אותי🥳) על נושא זה;

הנשימה - הפעולה הראשונה והאחרונה של כל אחד מאיתנו בגלגול הזה.

אז קודם כל בואו נבין מה בכלל תפקידה של מערכת הנשימה וממה היא מורכבת? תהליך הנשימה הוא תהליך של חילופי גזים בין האטמוספירה לגוף המתקיים בריאות. תהליך זה מאפשר לנו לקלוט חמצן מהריאות אל מחזור הדם וכך להגיע לכל אחד מתאי הגוף, ובהמשך פולטים התאים פחמן דו-חמצני אל מחזור הדם, אל הריאות ומשם דרך קנה הנשימה אל האף או הפה החוצה.

כיום ,למסיכה… 😷


קצת קליניקה - מילה וחצי על אופנת המסיכות שפתאום הופיעו על פרצופינו.

אני רוצה לשתף בסיפור של מטופלת שלי, אישה נינג׳ה, אחות במקצועה, עברה דבר או שניים בחייה והיא מדהימה. חזרה לעבוד בעידן הקורונה לאחר שהחלימה מסרטן השד (תודה לאל) וכמובן, כיאה לתקופתנו, עם מסכה. היא הבחינה בכך שהיא לא מסוגלת ללכת יותר מכמה מאות מטרים מבלי לעצור ולשבת לנוח, דבר שלא היה אופייני לה כלל.

ומה מתברר? מכיוון ששאפה פחמן דו חמצני (פד״ח) בעיקר ובכך נמנע ממולקולות ההמוגלובין להיקשר לחמצן ולשאת אותו בדם, הייתה לה רמת חמצון נמוכה על-סף הרעלת פד״ח ולכן פיתחה סימפטומים של עייפות, סחרחורות ותחושת בלבול.

אז אומרים כן למסכות (כי לא נרצה להידבק בקורונה) אבל יש להיות ערניים לאיכות הנשימה ולבצע מספר פעמים ביום תרגילי נשימה, למען חימצון הדם.

אז בעצם מתקיימים שני מסלולים מקבילים ;

באחד, דם עשיר בחמצן הופך לאדום, ובשני דם עני בחמצן בצבע כחול.

מכאן נובע הצבע הכחלחל של הורידים שלנו, המוליכים אל הריאות דם עני בחמצן.


אם תרצו להעמיק עוד קצת אני ממליצה לצפות ב- TED.ED המעולה הזה.



תהליך הנשימה מתקיים באופן אוטונומי, כלומר לא צריך לזכור לנשום אבל בהחלט רצוי לא לשכוח.

אז כמו כל תהליך שקשור לגוף או בכלל, ניתן להשתפר ולהיטיב עם איכות החיים באמצעות מודעות ואימון.


באותה נשימה 😉, ברצוני לשאול אתכן.ם, האם קרה לכן.ם שחשתן.ם בצורך ל״קחת אוויר״, ממש להכניס אוויר לריאות כי הרגשתן.ם עייפות, קוצר נשימה או מתח?

דפוס נשימה זה מכונה ״נשימה שטחית״ ובין הגורמים לו נמצא מתח ולחץ, תזונה לא מספקת, טראומות וחרדות ועודף משקל. כל אלו יקשו על מערכת הנשימה לפעול באופן אופטימלי, ועל-כן מחקרים מסוימים מצביעים על כך שרובנו מנצלים רק ⅓ מנפח הריאות שלהם.

התוצאה של נשימה שטחית היא חוסר כרוני בחמצן ולרב שנרגיש בתסמינים הרבים של דפוס נשימה זה לא נדע שהם קשורים לנשימה.



החמצן הינו גז חיוני כדי ליצור אנרגיה, מצרך חיוני לגוף, וללא נשימה תקינה יתכנו תסמיני עייפות, עצבנות וחוסר סבלנות, קשיי ריכוז, מתח נפשי,חרדה, תחושת תשישות כללית והעדר אנרגיה.


אז נחזור שוב לעניין המודעות והאימון. לאחר קריאת בלוג זה אולי קיבלתן.ם מושג אחד או שניים לגבי הנשימה וחשיבותה אז המודעות למערכת זאת עלתה מדרגה, וגם אם גם את כל הכתוב לעיל כבר ידעתן.ם, זוהי תזכורת. לגבי האימון, כבר הבנו את זה מכל-כך הרבה כיוונים practice and all is coming

ולהלן פרקטיקה:

נשימה מרגיעה למצבי לחץ, תחושת רגיעה ומודעות בגוף.

נשימה איטית להפעלת עצב הואגוס (ארחיב בבלוג אחר על קסם זה :))אשר תוביל לעלייה בפעילות פאראסימפטטית(״המרגיעה״) וירידה בפעילות סימפטתית (פועלת במצבי דחק ולחץ) למען הרגעת מערכת העצבים, ובנוסף מקיימת אפקט אנטי דלקתי.

מצאו לכן.ם תנוחה נוחה בישיבה או שכיבה, בחלל נעים ללא הסחות. מקמו את קצה הלשון בחיך העליון, מאחורי השיניים הקדמיות. נשמו מספר נשימות טבעיות עד שאתן.ם חשות.ים שהחזרתן.ם מודעות למתחולל בגופכן.ם ולנשימה, הבטן רפויה ושרירי הפנים רפויים.

  • קחו שאיפה דרך האף במשך 4 שניות

  • עצרו את הנשימה במשך 2 שניות

  • נשפו דרך האף במשך 6 שניות

  • שוב עצרו את הנשימה במשך 2 שניות. חזרו על נשימה זאת 10 פעמים ושובו לנשום נשימות טבעיות. לאט לאט חיזרו לחדר.

אחרי מספר תרגולי ניתן להאריך את מחזור הנשימה באותו יחס 1:3:1:2 (לדוגמא- שאיפה:6, הפסקה:3, נשיפה:9, הפסקה: 3)


שימו ❤️

שהראש לא נופל קדימה או לצדדים ושהצוואר לא קורס להקשתה. במידה ומקיימים את הנשימה בישיבה, השתדלו לשבת באופן שווה על שתי עצמות המושב. רצוי לתרגל עם ההתעוררות בבוקר או לפני השינה או בכל רגע שתבחרו.

אשמח לשמוע שיתופים.

תודה רבה ובריאות

נועה 👐🏼


234 צפיות0 תגובות
bottom of page